Categories
ניהול אסטרטגי

חמישה דברים שכל מנכ"ל צריך לעשות על מנת להיחלץ בשלום ממשבר הקורונה

השוק, בתחושה שלי, נחלק למי שקם והסתער קדימה לחזור לפעילות ומי שעדיין מחכה. לא ברור מחכה למה.
מה שקורה עכשיו ביציאה מהמשבר מזכיר לי את הנפילות מהאופניים בילדות:
היו כאלה שהיו מסתכלים לרגע סביב, קמים ועולים חזרה ורק אחרי 20 מטר מחשבים מסלול מחדש. קודם כל מתחילים לזוז.
היו לעומתם גם אלה שלוקחים את האופניים ביד והולכים הביתה בבכי. זה לגמרי בסדר בעיני לבכות אבל אחר כך, כשיהיה זמן. אם אתם מובילים חברה אז עכשיו הזמן לקום ולהתחיל לדווש.
אז מה עושים –

הדבר הראשון הוא לייצר צמיחה מתוך הקיים. על ידי התעניינות בלקוחות שלנו ובהתאוששות שלהם, אנחנו יכולים להתאים את עצמנו למה שיעזור להם עכשיו ולהתחיל לרוץ יחד איתם. ממקום כזה אפשר אחר כך להתרחב איתם או ליצור את מה שנקרא next generation of demand. 

הדבר השני שצריך להתייחס אליו הוא הדלדלות המזומנים בשוק. לכולם יש פחות כסף ופחות נכונות להוציא את מה שיש או לייצר מינוף והמשמעות היא שצריך לאפשר לעסקאות העתידיות שלנו להתחיל בקטן.
הלקוח צריך להרגיש שאנחנו איתו ומנסים לעזור לו לצלוח את התקופה ולא מנצלים אותה. הפער בין מנצלים את התקופה לבין מסתגלים ומתאימים את עצמנו הוא לפעמים מראית עין, אבל היא חשובה.

הדבר השלישי שצריך לעשות הוא לחסוך ולפעול בתקציבים צנועים. נכון, לא הדבר הראשון אלא השלישי. הדבר הראשון באסטרטגיה הוא להביא כסף נוסף. 
שימו לב לא להכניס את החברה למשק אנרגיה שלילי, אנחנו מצמצמים הוצאות אבל כמו בספורט- קודם כל אנרגיה ובניית שריר.

הדבר הרביעי והמשלים לצניעות הוא לייצר devotion אצל האנשים. למה השתמשתי במילה devotion? כי לא משתמשים אצלנו במונח מסירות, אלא אם זה בהקשר דתי או צבאי. אבל מסירות נפש היא הדבר ולא מחויבות.
הגיע הזמן שנעלה מדרגה ונבין שעבודה היא העיסוק מספר אחת מבחינת משאבים אישיים וצריך לתת את כל הנשמה ולהיות ווינר. האלטרנטיבה "להעביר את הזמן" עצובה בעיני ברמה האישית וברמה המעשית בימים אלה זה פשוט מסוכן. אין לנו כחברות את הפריבילגיה שלא למצות את הפוטנציאלים שלנו. 

חמישי ואחרון- לבנות תוכניות עבודה לטווח קצר ובינוני ולהוציא לפועל שיווק, מכירות, delivery ותהליכים תשתיתיים. להיות פרודוקטיביים בצורה פנאטית. להיות מאד חדים וממוקדים: 
* לייצר חזון ולמדוד אגורות.
* למקד את הערכים של הלקוחות ולחדש ושוב.
* לזכור את משבר האמון של העובדים, את השבר הגדול שיצר החל"ת
ולבנות תהליכי עבודה פנימיים, עם הפנים אליהם.

ותהיו אופטימיים. המציאות אותה מציאות, אז לפחות שיהיה נעים.

קרדיט: https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Hailwood

מי זה האיש בתמונה?
קוראים לו Mike Hailwood והוא אחד מגדולי רוכבי המירוצים בכל הזמנים. הוא היה מנצח סדרתי במירוץ ה- TT המפורסם ב- Isle of Man הבריטי וזכה לכבוד ולמוניטין של אביר העשוי ללא חת. במשך שנים עוד המשיכה דוקאטי לייצר ולמכור רפליקות של אופנועי המירוץ שלו, למעריצים.
כמובן שהיה אלוף קודם כל ב- ליפול ולעלות חזרה ולרכוב…