קטגוריות
ניהול אסטרטגי

מה עושים אם החברה איבדה את יכולת הצמיחה, או גרוע מכך…

לאחרונה ניהלתי שיחה מרתקת עם אדם שהיה מבכירי מערכת הבנקאות בישראל ועסק בהשקעות ובנסיון לברר מתי ובאילו תנאים כדאי להלוות לחברות כסף. מהזווית שלו בעצם רצה לדעת האם יש לחברה סיכוי ומה ידרש לה על מנת לפרוץ קדימה.

כך צמחה שיחה על שיקום חברות שאיבדו את יכולת הצמיחה, או גרוע מכך.

כשאנחנו מגיעים לחברה במשבר הדברים הראשונים שנראה, יסבירו לנו למה החברה במשבר ויביאו אותנו לידי תחושה של מבוי סתום ולמסקנה שצריך לסגור:

●      התזרים לרוב שלילי,

●      המוניטין של החברה פגוע (/קשות),

●      השיח בתוך החברה רווי אלימות ו/או יאוש,

●      שיטות העבודה לא מתאימות לימינו אנו ולאתגרים של החברה,

●      לא ברור בכלל מהם האתגרים אלא רואים במקומם קשיים.

מכיוון שאין אפשרות להעלים את הקשיים אין גם אפשרות לפתח אסטרטגיה ברורה.

המשפט האחרון שכתבתי היה טפשי. שווה לעצור ולקרוא שוב אם לא הבחנתם בזה.

זו תהיה הלוגיקה אליה יובילו אתכם מכיוון שאנשים רוצים שיצדיקו אותם או לפחות יצדיקו את המילכוד לפני שיתנו פתרון. בכל מקרה הדבר הראשון שרואים הוא מעגל סגור.

איפה מסתתר הפתרון? –

כשמציאות חיים מסויימת מזמנת קשיים שאנחנו לא יכולים להתגבר עליהם, הרבה פעמים צריך פשוט לחשוב מהי הצלחה עבורנו ובאילו דרכים ניתן להשיג אותה ואז, תתברר לנו דרך! עם קשיים אחרים לגמרי.

אבל איך עושים את זה?

"הראה לי את פניך האמיתיים, מלפני שנולדו הוריך" (קואן, חידת זן)

הקשיים הם צל ענק ואפל המוטל על ידי גוף קטן. שימו אותם לרגע בצד וחפשו אותו.

חפשו דברים מופשטים:

●      מה האנשים יודעים לעשות?

●      אילו תהליכי עבודה מייצרים ערך עבור הלקוחות?

●      בעבור מה זוכרים הלקוחות חסד לחברה?

●      בעבור מה זוכרים העובדים חסד לחברה?

●      מה מלבד פרנסה מניע אותם, מדוע הם כאן?

השאלות הללו ישרטטו לכם DNA ותצטרכו לקחת אותו החוצה אל העולם ולהבין מה אפשר לעשות איתו- מהם השווקים הקיימים? מה הם צורכים? מה הם דורשים? והכי חשוב: מהי הדרך הקצרה ביותר לייצר את מה שהם יכולים לרצות לצרוך דווקא מהחברה הזו?

זה שלב א' בתוכנית השיקום:

האסטרטגיה, התוצרים/ מוצרים, דרישות האיכות והדרכים להשיג מכירות בזמן מינימלי, מהמעגל הקיים בדרך כלל, כך שהחברה תוכל לייצר תזרים חיובי.

עוד לא יוצאים לדרך.

לפני שנצא לדרך לשיקום החברה אנחנו צריכים להבין עוד שני דברים:

  1. האם האסטרטגיה קצרת הטווח בונה מדרגה שעל גביה ניתן יהיה לבנות מדרגה נוספת, שיש בה אופק לשווקים בצמיחה ולעתיד שיש טעם להשקיע בו.
  2. אם התשובה חיובית –
  3. מהי המטפורה או הרעיון המארגן שדרכו נוכל להמחיש לעובדים וללקוחות את המקום שאליו החברה הולכת ואיזה משפט משימה יוכל לנסח את כל זה עבורנו.

כמעט מוכנים. יש לנו עכשיו רעיון ושלל קצוות פרומים וכדי לצאת לדרך כל שנשאר לנו זה לרקום אותם יחד:

●      מוצר לטווח הקצר.

●      תהליכי עבודה.

●      תפקידים ואחריות.

●      משאבים.

●      הוראות עבודה.

●      אופק קצר ואופק ארוך.

נשאר –

לפגוש את האנשים, להזכיר להם את כל מה שהם יודעים ומוערכים בגינו ולהראות להם את הדרך קדימה.

זהו.

אפשר להתחיל!

חשוב להיות איתם שם על כל צעד ושעל להראות, להבהיר, לעודד ולעזור.

בהצלחה 🙂

WhatsApp icon